Det forkerte bjerg

Lad os starte med at præsentere jer for Top 100 peaks i Taiwan. Disse består af 100 bjergtoppe, eller peaks om man vil. Alle udvalgt af erfarne hikere tilbage i 70érne, med det formål at promere hiking i Taiwan. Fælles for dem alle er, at de inkluder et bjerg, hvor toppen ligger i minimum 3000 meters højde. Derudover skal der være et fare kriterium eller noget unikt og smukt ved netop dette bjerg. I dag anses det som en af de største udfordringer blandt både taiwanesiske og udenlandske hikere,  at gennemføre alle 100 peaks. I vores øre lyder det da også pænt sejt, så dette er en fortælling om, hvordan vi troede, at vi kom med i klubben..

Som fortalt i Rejsebeskrivelse Taiwan, (se den her) så endte vi med en halvdyr scooter leje, under vores ophold i  Taroko National Park. Så scooteren skulle selvfølgelig udnyttes! Så efter vi havde rodet lidt rundt på google maps, fandt vi frem til et par interessante punkter, der lå godt oppe i bjergene, men som stadig virkede mulige at køre op til. Vi havde indtil nu, sukket lidt efter bjergtoppene, nede fra bunden på vores campingplads. De bjergtoppe vi boede tæt på, krævede nemlig en særlig tilladelse fra både national parken og politiet.

En af de mange flotte udsigter der ventede os

Vi startede dagen tidligt, for med en rute på cirka 70 kilometer , hvor det primært går op, ville vi gerne af sted i god tid, for at få så meget dag som muligt, på toppen. Lige inden afrejse,  skete det samme som så ofte før på vores tur, vi falder i snak med nogle andre. Denne gang et par virkelig flinke lokale hikere, som spørger hvor vi skal hen. Vi for hurtigt forklaret, at vi skal op på toppen af bjerget. Han spørger om vi er bekendte med Top 100 peaks i Taiwan, for tilfældigvis ligger det nemmeste af dem alle, præcis i det område vi vil hen. Bjerget hedder Mount Shihmen, så med denne nye viden, var vi selvfølgelig solgte. Dette blev vores nye destination. At komme med i klub 100, er da rimeligt sejt, ikk?:-)

Vi fik peget ruten ud på vores kort, efterfulgt at spørgsmålet om, hvordan vi ville komme derop. På scooteren selvfølgelig! Efter denne udmelding, bliver vi mødt med en lille skepsis, og får formaninger om, at hvis vejret bliver dårligt må vi ikke gøre det. Men da solen pt. skinnede, kunne han gå med til det. Vi blev gjort opmærksom på, at vejret hurtigt kan skifte i højderne, så det skulle vi være opmærksom på.

Vi tog pænt afsked og strøg afsted på scooteren med masser af vind i ryggen. Vi kravlede op af bjerget i fint tempo og vejret var med os. Vi tog vores første stop efter 20 km, hvor  vi fik  selskab af aberne her.

En enkelt ud af en hel flok aber

Vi forsatte op, og efterhånden som vi kom højre op, begyndte det også gradvist at blive koldere. Særligt slemt blev det for Kaspers fingre, men da Lena frossenpind havde taget to par strømper på, kunne det ene par agere vanter for Kasper.

Fra 1500 højdemeter var det ikke blot kulden, men også en tyk tåge, der satte ind. Det gjorde vejret endnu koldere, og vi måtte begynde at holde nogle ekstra pauser, for at få varmen. At vejret vendte, var godt nok lidt en streg i regningen, for når nu vi var nået så langt, ville det være ærgerligt ikke at fortsætte. Så vi fortsatte, om end vi så småt begyndte og tvivle på om det nu også var en god ide.

Da vi  nåede 2300 højdemeter, lå der en tankstation, og den havde simpelthen alt vi havde brugt for. For udover benzin havde de også både handsker og varm kaffe. Til overpris selvfølgelig, men for en gangs skyld, gjorde det ikke økonomimesteren noget. For hvor var det tiltrængt! Og som om det ikke kunne blev bedre, så  begyndte tågen at lette og solen kiggede frem, midt i kaffen.

Tankstationens termometer viste 4 grader, men nu hvor solen  langsomt begyndte at varme os, havde vi fået optimismen tilbage. Så vi var max klar på de sidste 20 km og knap 1000 højdemeter.

Nu med både sol og handsker

Vi snoede os langsomt op langs bjergkanten på turens sidste strækning, og det gik dæleme fint! Lige indtil vi nåede de sidste 8 km. Herfra manglede vi stadigvæk 500-600 højdemeter, så stigningen blev en helt anden og scooteren begyndte at køre langsommere, og langsommere og langsommere. Til sidst måtte vi smide  bagagen inklusiv Lena af scooteren, før at den kunne forsætte. Vi  begyndte at blive en smule bekymret for scooteren, for vi ville jo nødigt splitte den af. Vi begyndte også at ligge mere mærke til de andre køretøjer på bjerget, og som man sikkert kan sige sig selv, så var der sjovt nok ikke andre scootere med blot 50 kubik i blandt.

Vi fortsatte dog vores strategi, hvor vi med jævne mellemrum smed Lena og bagage af, og Kasper i bedste løbecykel stil, fik skubbet scooteren op. Og så, endelig!! Vi nåede toppen. Vi har undervejs helt sikkert været god underholdning for de forbi kørende. De har helt sikkert tænkt, at vi var et par campister på afveje og fremfor et par seriøse top 100 hikere 😉

 

Vores lille fine scooter i hjørnet af toppens parkeringsplads (Hiking Taiwan) 

Men vi var fremme, og sikke en glæde! Solen skinnede og det hele var godt. Så nu var klar til at bestige det bjerg! Parkeringspladsen lå imellem to bjergtoppe, og vi valgte den mest stejle, men korteste vej. Under opstigningen, måtte vi holde en del pauser. Den tynde luft bevirkede, at vi hev noget efter vejret, og det gjorde den i forvejen hårde opstigning, endnu hårdere. Men vi kom op og hvilket syn!

Yeah vi nåede toppen!! Og selvom det ikke er til at se, så er der altså langt ned (Hiking Taiwan)

Vi klarede det sku, så efter og have beskuet udsigten længe nok begyndte vi at gå nedad. Efter vi kom ned skulle vi lige have noteret det helt rigtige navn og højdemeter. Det hed Hehuanshan Point og var 3217 meter højt.

Vi var allerede godt trætte. Men det andet bjerg på modsatte side, så jo også spændende ud. Så imens vi endnu pustede ud, benyttede vi tiden til at læse lidt på dette bjergs infotavle. Og åh nej!! Med stor fed skrift står der, at denne bjergtop er med i Top 100. Men hvad så med andet, som endda var både højere og stejlere? Det kan ikke passe andet end, at der bare er rigtig mange top 100 bjerge lige her. det er i hvrtfald hvad vi siger til os selv. Og fedt, på bare én dag når vi 2 Top 100 peaks.

Vi nåede dog ikke særlig langt, før vi måtte holde vore første pause. Kasper begyndte allerede at blive svimmel efter at have taget et par billeder imens han sad på hug, og vi blev forpustede forbavsende hurtigt. Vi var jo knap nok startet!! Det var virkelig en underlig følelse, så vi begyndte at tænke, at det nok ikke var det værd. En enkelt top 100 måtte kunne gøre det, så vi sprang fra igen, at valgte at kalde det en dag.

Men hvad giver i os. Efter vi kom hjem, fandt vi selvfølgelig ud af, at der kun var et enkelt Top 100 Peak på toppen, og vi simpelthen havde besteget det forkerte bjerg.. Det var ikke lige den prik over i’ét vi havde regnet med, men så alligevel.. Hvem kører 70 km på en alt for lille scooter op igennem bjergene for så at bestige det forkerte bjerg, og køre ned igen? Åbenbart et par campister som os 😉

Alt til trods, så har det været en af vores sjoveste og bedste oplevelser!

Vi håber du nød historien om det forkerte bjerg. Hvis du selv bliver så heldig, at få muligheden for at gøre os turen efter, så kommer her vores bedste råd.

Gode råd og tips til turen.

  • Vedrørende Scooter bliver vi nok nød til at anbefale at få en 50cc hver. Vi er i tvivl om du må køre på en 125cc med et almindeligt kørekort, men ellers kan den klare jobbet med 2 mand på.
  • Husk international kørekort, det kan være nødvendigt for at få lov til at leje.
  • Det er også muligt at leje en bil og køre derop turen i stedet. Det vil uden tvivl være mere komfortabelt.
  • Hvis du er til cykelsport, kan du også cykle derop. Det så vi flere der gjorde, der ligger et enkelt hotel på toppen, hvor du kan tage en overnatning.
  • Undersøg muligheden for at leje scooter i byen Hualien. Det er en større by så der skulle være muligt at få den lidt billigere end vi gjorde. Dog ligger byen 15 km længere væk fra  nationalparken, end byen Xincheng, hvor vi lejede. Vi betalte 400 Taiwanske Dollars pr. dag for scooteren.
  • Der er kun et sted du kan tanke undervejs, så fyld tanken godt
  • Husk godt med varmt tøj og proviant

Skriv et svar