Hue og Phong Nha

Vi er efterhånden lidt trætte af at køre i bus, og med to tidligere rigtig gode dage på scooter, besluttede vi os for at tage turen fra Hoi An til Hue på scooter. Der er rigtig mange der kører netop denne strækning, så alle de steder vi overnattede i Hoi An tilbød, at køre baggagen frem og tage scooteren med retur. Så det var ganske let at arrangere. Turen er cirka 140 km, og et stort stykke af turen foregår langs kysten og i bjergene. Uheldigvis for os, ramte vores rejsedag ind i en hel dag med regn og blæst. Det blev derfor lidt af en kold fornøjelse, men smukt var det!

Hue

Vi ender med at gøre forholdsvis kort ophold i Hue. Trods weekend, virker byen nærmest helt død. Det bliver dog til en tur på det lokale marked, hvor vi endnu en gang kunne vi forundres over, hvorledes deres hverdag foregår.

Om aftenen skulle det dog vise sig, at Hue var alt andet end menneske tom. Cafeer, barer og restauranter blev fyldt med festglade mennesker og vi boede tilsyneladende lige i centrum af det hele! Så vi blev sunget i søvn til lyden af glade karaokestemmer, og glædede os over, at vi allerede havde bestilt den næste bustur videre, til det naturskønne område Phong Nha.

Phong Nha

Vi bor lige i udkanten af Phong Nha’s Nationalpark, som består af et stort bjergområde fyldt med junglelignende skov, grotter og vand. Et virkeligt flot område, fyldt med masser af udendørseventyr til både sarte, og knap så sarte sjæle 🙂 Vi lejede endnu en gang en scooter, og tog på eventyr.

Botanisk have

Inde i national parken, besøgte vi den botaniske have. Ikke så meget for botanikkens skyld, men fordi det er muligt, at lave et trek ind i den vilde natur. De tilbyder tre forskellige ruter, hvoraf længderne varierer. Vi tog den længste rute, som var estimeret til at tage 4 timer. Fælles for alle ruterne er, at de kommer forbi vandfaldet xx, hvilket helt sikkert er dette områdes hovedattraktion. Det skal dog nævnes, at ruten omkring vandfaldet kræver, end hvis adræthed (og mod).

Pris: 40.000 Dong pr. pers.

Phong Nha Cave

Der er flere forskellige grotter i området, hvoraf de mest populære er Dark Cave og Paradise Cave. Vi besluttede at besøge den noget mindre kommercielle grotte, Phong Nha Cave. Den eneste måde at komme ud til grotten, er via båd. Vi var heldige at møde en gruppe med det samme, hvor der lige var plads til os begge. Jo flere du er om båden, jo billigere bliver det nemlig. Turen derud tog en lille halv times tid, og lige inden indgangen blev der slukket for motoren, og taget på båden blev også fjernet, for at gøre oplevelsen hel optimal. Selve grotten var større end vi havde regnet med, og vores bud er at den var et par kilometer dyb. På tilbagevejen var der et område, hvor det var muligt at gå inde i grotten. Vi blev sat af her, så vi kunne få lov at opleve drypstenene på endnu tættere hold. Vores crew kunne ikke tale engelsk, så vi blev ikke helt kloge på, hvor længe vi kunne få lov at gå rundt. Så efter, hvad vi tænkte, var passende tid, gik vi tilbage til båden. Til vores store skræk, var båden dog allerede væk!! Det viste sig dog, at vi kunne gå hele vejen ud, og at båden ventede der- pyha..

Pris: 150.000 Dong for entre pr. pers. og 35.000 Dong pr. pers. for leje af båd (denne pris varierer efter antallet af personer i båden).

Vores tur videre

Fra Phong Nha tog vi natbussen til Hanoi. Vi ville egentligt have taget bussen hele vejen videre til ø’en Cat Ba, for med alt det vi endnu gerne vil nå inden vores visum udløber, er det med at udnytte alle dage. Men pga. hvad der skulle vise sig at være misforståelser, bookede vi kun turen til Hanoi. Da vi ankom til Hanoi, bookede vi dog med det samme en ny bustur videre, og efter en gang morgenmad, gik turen endnu en gang videre med bus, og dagens slut destination, endte alligevel med at blive Cat Ba.