Oplevelser på Okinawa

Vores Japanske eventyr blev afsluttet med en uges badeferie på Okinawa. En ret så impulsiv indskydelse, hvilket turen dog også kom til at bære lidt præg af. Vi havde kun læst en smule om øen, og da det vi læste lød spændende kiggede vi for sjov efter flybilletter. Og med en pris på 500 kr. Tokyo – Okinawa tur/retur, ja så slog vi til.

Okinawa er en øgruppe som ligger mellem Japan og Taiwan, omkring 1500 km fra Tokyo. Okinawa er kendt for sine flotte strande, med gode snorkel og dykkermuligheder. Desuden kan øen prale af, at være blandt top 5 i verden over længste gennemsnitlige levealder. Med ikke meget mere end denne viden, drog vi fra Narita Airport til Naha som er lufthavnen på hovedøen. Øen viste sig hurtigt at være væsentligt større end vi troede. Og det hotel vi havde booket på den lille ø Sesoko, var hele 2 ½ time kørsel væk. Vi fangede dog heldigvis en af de sidste busser, og nåede frem lige inden receptionen på hotellet lukkede.

Vores hotel var egentligt meget fint, dog med en komisk indretning med toilet og bad direkte ud til altanen og ingen dør mellem det og resten af værelset. Men hey – med en altan med virkelig flot udsigt ud til vandet og den bro der forbandt vores lille ø, med hovedøen, og på et skrabet budget. Ja, så klager vi ikke 😉

Udsigten fra toilettet, eller altanen om man vil 😉 (oplevelser på Okinawa)

På første dagen var vi klar til at indtage Okinawa, og vi skulle selvfølgelig på stranden. Til vores store overraskelse blev vi dog mødt af en lille indhegning, i det ellers store flotte hav, hvor det kun var muligt at gå ud til maven. Og det var så det område vi måtte bade i. Ikke lige det vi hverken var vandt til, eller havde regnet med. Det havde dog en god begrundelse, nemlig at dette områdes koralrev var under særlig beskyttelse. Men stadig, det kunne de da godt have skrevet de i brochuren 😉

Her ses “bassinet” som vi valgte at kalde det 🙂 (oplevelser på Okinawa)

Dagen efter valgte vi at bade ved øens modsatte kyst, og her slap vi heldigvis for at være lukket inde i et ”bassin”. Vandet var krystalblåt og fyldt med farverige fisk og mindre koralrev. Et virkelig ideelt sted til snorkling. Vi fik derfor hurtigt eget snorkling kit, og brugte de næste par på at lede efter havfruer og andet godt.

Kasper som snorklende badenymfe (oplevelser på Okinawa)

De sidste dage vi havde tilbage på Okinawa, ville vi meget gerne bruge på at dykke og på at se resten af øen. Endnu en gang var det dog sværere end som så, da personalet på stedet intet anede om nærområdet, eller ihvertfald ikke kunne formulere dette på engelsk. Vi fandt dog selv et biludlejningsfirma ikke så langt fra vores hotel, hvor vi lejede en bil for en dag. En ret så spændende oplevelse, da Japanerne kører i den venstre side af vejen.

Kasper klarer heldigvis chauffør tjansen ualmindeligt godt (oplevelser på Okinawa)

Vi fik stukket et kort i hånden udlejningsfirmaet, og så gik det ellers derudaf. Vi udså et par udsigtspunkter langs kysten, samt et par strande vi ville besøge. Hvad angår strandende, så viste det sig dog hurtigt, at de store ressorter havde hver deres strandstykke, og vi kunne ikke helt gennemskue hverken om eller hvordan, vi kunne benytte dem. Så vi kørte hurtigt videre i stedet.

Men her kommer hele essensen i vores måde at rejse på. For ved vores tredje, og mere eller mindre tilfældige stop, vrimler det med folk i dykkerudstyr. Vi går en tur rundt og finder en masse folk ude i vandet både med snorkel og dykkerudstyr. Vi går derfor op til bilen, og får fundet vores snorkel gear fundet frem. Og hvilken fantastisk oplevelse vi får os! Det vrimler med fisk, store koralrev og flotte klipper. Helt klart vores bedste snorkel oplevelses til dato, og helt vildt, hvordan sådanne oplevelser kan ligge tilfældigt på ens vej 🙂

Her et lille glimt fra en af vores snorkling ture (oplevelser på Okinawa)

Med lidt større besvær end som så, lykkedes det os heldigvis også at få arrangeret en rigtig dykkertur. Vi havde været omkring tre forskellige dykkercentre, men ingen arrangerede tilsyneladende dykkerture for turister. Heldigvis fandt vi efter lidt søgen på nettet firmaet 7diveseas, som sågar også skrev om deres ture på engelsk. De tilbød tilmed pickup på hotellet, så her fik vi booket en tur.

Vi startede dagen med at blive hentet klokken 8 om morgenen, og så frem til en dag med to dyk. Vi dykkede omkring øen Minna, og hvilket sted at dykke! Sigtbarheden var fantastisk og området var fyldt med kæmpe store koralrev og masser af spændende fisk. Vi fik bland andet set Moral eels, blæksprutter og en enkelt rokke.

Her et lille glimt af hvad vi så (oplevelser på Okinawa)

Selve turen var lidt dyr. Tilgengældt fik en privat tur, med et PADI certificeret dykkerfirma, og havde hele to instruktører med os, hvilket var ret fedt, da vi ikke har brugt vores certifikater siden vi tog dem i Vietnam, tre måneder tilbage.

Pris: 1110 kr. pr pers. for 2 dyk fra båd, inkl. fuld udstyrspakke

Men som det fremgår af billedet, så var det alle pengene værd (oplevelser på Okinawa)

Tips og tricks

Engelsk er rent proforma på øen, så forbered dig på dette.

Overvej at leje en bil til at køre rundt på øen, vi tænker du med fordel kan bookede den hjemmefra og så hente den i lufthavnen, den kan sikkert også erhverves lidt billigere, når det er for flere dage.

Vi gav 387 kr. for billeje i 12 timer og det kostede ikke meget mere, at leje den i 24 timer.

Hvordan kommer du derhen?

Der findes billige fly fra Narita lufthavn som ligger 75 km fra Tokyo. Kig hos Peach og Vanilla Air. Vi gav cirka 500 kr. pr pers.