Oplevelser Pangandaran

Pangandaran er byen, hvis navn vi aldrig lærte at udtale 🙂 Det er også byen som skuffede os fælt, hvad angår stranden men heldigvis vidste sig at havde andet godt at byde på. Efter nogle virkelig varme dage i den centrale java, havde vi virkelig set frem til at komme ud til kysten og blive kølet ned. Vi havde også glædet os ualmindelig meget til at stifte bekendtskab med de indonesiske stande, som vi har hørt så meget godt om.

Det var derfor med forventninger helt i top, at vi drog fra Bandung mod Pangandaran og vores på forhånd bookede strandhotel. Vores tidligere tur fra Bogor til Bandung i lokal bus med ødelagt aircondition, var endnu ikke glemt, så vi havde lavet en opgradering med privat shuttlebus. Eller det var ihvertfald hvad vi troede. Vi endte dog med en ualmindelig lang tur gennem et hav af små byer, da chaufføren ikke ville betale for at køre på de store veje. Oveni dette var vi 8 mand i en 6 personeners bil, og alle mand havde godt med bagage med. Så imens vi sad klemt og fik andres bagage i nakken, var det lige før at vi drømte os tilbage til stegende hede i den lokale bus i stedet 😉

Frem kom vi dog, og vi ville selvfølgelig på stranden med det samme. Til vores store overraskelse, så var det dog desværre ikke den flotte hvide sandstrand, vi på forhånd havde set billeder af der ventede os. Sandet var nemlig helt sort, og appellerede ikke just til solbadning. Til gengæld var det muligt at surfe på stranden, da der var godt gang i bølgerne.

Oplevelser i Pangandarang

Vi ville gerne havde været på surfskole, men kunne ikke få det til at gå op med vores blot tre dage lange ophold i byen. Men mulighederne herfor er rigelige, så det er oplagt hvis tiden er til det.

Tilgengæld kom vi på en guidet tur til til Green valley og Green Canyon. En tur vi på forhånd ikke vidste så meget om, men som viste sig, at blive en virkelig god tur! Vi havde set flotte billeder fra Green Canyon, og troede egentligt blot at det var en tur hertil vi havde booket. Det viste sig dog, at inden vi skulle derud skulle vi først til et område kaldet Green Valley for at prøve kræfter med den for os nye disciplin, Body Rafting 🙂  Turen derud foregik på scooter, hvor det hurtigt blev til offroad igennem skov, grusveje og flotte rismarker. Vi gjorde et stop hos en lokal dukkemager, hvor vi fik serveret en lille forestilling med hans dukker, hvorefter vi drog videre igen mod floden. For at komme ned til floden, måtte vi trekke i 20-30 minutter igennem den tætte jungle.

Det blev en både sjov og virkelig flot svømmetur ned langs en langs floden, omgivet af det tætte junglebuskads. Turen bød både på både vandfald, udspring fra klipper, en masse store sten som skulle forceres og en enkelt kulsort grotte.

Efter turen i floden fik vi noget at spise og et lille hvil. Herefter forsatte vi på scooteren mod dagens hovedattraktion, nemlig Green Canyon. For at komme til kløften, skulle vi på en kortere båd tur, hvor vi fik fornøjelsen af at se en stor leguan komme svømmende. Ved ankomsten til kløften, blev vi mødt af et virkelig smukt syn. Vandet løb ned langs klipperne, mens solen kiggede frem enkelte steder nede i kløften. Vi fik derfor hurtigt hoppet ud af båden, og vendt os om på ryggen, så vi kunne op på de virkelig flotte omgivelser imens vi svømmede.

Svømmeturen i kløften tog cirka en halv times tid, hvorefter turen gik tilbage mod land. Herefter ventede der os en times kørsel mere på scooter, som vi godt kunne være foruden da vi virkelig var ved at være trætte. Men svømmeturen i kløften gjorde det hele turen værd, ja hele turen til Pangandaran faktisk 🙂

Pris: 350 Rp. Pr. pers.

Tips og tricks

Vi købte turen på vores hotel. Det er helt sikkert muligt at tage turen til Green Canyon selv, hvilket da også plejer at være vores foretrukne måde at gøre tingene på. Men lige på denne tur, vil vi faktisk anbefale at købe turen. Da det var en sjov og anderledes måde at lave en guidet tur på. Det kræver selvfølgelig dog, at du kan lide og du og svømme 😉