Rejsebeskrivelse Cambodja

I dette indlæg præsenterer vi vores Rejsebeskrivelse Cambodja – en tur på 23 dage. Vi fortæller lidt om vores oplevelse af Cambodjanerne, overblik over måden vi rejste på, gode råd og lidt fakta om Cambodja. Rejsebeskrivelse Cambodja, er særligt for dig der selv planlægger en tur.

Vores udgangspunkt i Cambodja har været lidt anderledes end i Vietnam i og med vi ingen udrejsebillet havde. Dette gav os en langt større frihed, og kom til at betyde, at vi valgte flere ting fra end til. Så i stedet for at bruge vores penge og tid på transport, brugte vi mere tid de steder vi så var, samt boet lidt dyrere og bedre. Blandt andet boede vi i en rigtigt lækker Bungalow 15 fra stranden, på Koh Ta Kiev (læs om vores oplevelse på Koh Ta Kiev her). Det har været en fornøjelse at rejse på denne måde, så fremadrettet vil dette også blive fremgangmåden, hvor mottoet er kvalitet fremfor kvantitet.

Vi har brugt vores dage i Cambodja på følgende måde:

• Siem Reap 8 dage
  • Phnom Penh 4 dage
  • Sihanoukville 1 dag
  • Koh Ta Kiev 5 dage
  • Ream National Park 1 dag
  • Phnom Penh (igen) 4 dage

Vi har hovedsagligt rejst rundt i Cambodja med bus og tuk-tuk, og en enkelt sejltur ud til øen Koh Ta Kiev. Vi havde størst succes med at købe vores busbilletter direkte af busselskabet (fremfor via hostel eller rejsebureau). Vi fik en rigtig god pris hos selskabet Sorya.

Vedrørende fordeling af antallet af dage i de forskellige byer, så har de alle sammen været meget passende. Dog lige med undtagelse af Ream Nationpark. Her ville vi gerne havde været en dag eller to mere, og i stedet kortet ned på de sidste dage i Phnom Penh. Sygdom og booking misforståelse gjorde dog, at det endte med at blive anderledes.

Siem Reap

Vores Cambodjanske eventyr startede i Siem Reap, hvor vi ville se Angkor templerne (du kan læse om besøget her). Vores første indtryk af Cambodjanerne var ualmindeligt positivt. Vi ankom sent om aftenen, og blev hentet af tuk-tuk (en scooter med en vogn spændt bagpå) og til vores store overraskelse, var der ingen dytteri blandt trafikanterne. Så fra starten kunne vi fornemme, en helt anden ro end vi på noget andet tidspunkt oplevede i Vietnam.

Vi skulle senere erfare, at denne ro generelt er noget der præger den cambodjanske befolkning. De elsker simpelthen deres hængekøjer, og benytter enhver lejlighed til, at ligge og dase heri og dette er helt legalt, selv på arbejdspladser. Arbejder du fx på en restaurant, så lægger du dig med din telefon, så snart du har ekspederet bestillingen. Det samme gælder tuk-tuk chaufførerne.  Er der ingen kunder, så er det bare op med hængekøjen, som så fint kan hænges i loftet på vognen. Livsfilosofien er klart hvorfor løbe, hvis ikke det brænder?

Vi brugte i alt 8 dage i Siem Reap. De mange dage skyldtes dels vores 3-dages besøg til Angkor templerne men også, at vi skulle have fulgt op på bloggen. Til sidst også fordi, at vi fandt et rigtigt godt hotel, Panda Angkor Inn som har vores varmeste anbefaling.

Phnom Penh

Fra Siem Reap tog vi turen videre til Phnom Penh. Det blev til en bustur på 6 timer til en beskeden pris. Generelt var priserne gode i Siem Reap, og du kan se en mere detaljeret prisoversigt i vores Rejsebudget for Cambodja her. I Phnom Penh brugte vi 4 dage, som vi på forhånd havde bestemt os for, at vi skulle bruges på at se fængslet S21 og Killing Fields. En meget rørende oplevelse, du kan læse om her.

Sihanukville

Fra Phnom Penh havde vi egentlig besluttet os for at vi ville ud til Koh Rong ørerne, som ligger lidt udenfor kysten, ved byen Sihanoukville. Vi mødte dog en franskmand, som også var på vej til Sihanoukville, som også ville ud på ørerne. Dog ikke de meget populærere Koh Rong øer, men en noget mindre ø kaldet Koh Ta Kiev. Han oplyste at øen skulle være langt mindre turistet end de andre, og så var vi jo solgt. Så vi tog en rask beslutning, der skulle vi også hen! Den beslutning fortrød vi bestemt ikke, og du kan læse om det hele her. Men fra Phnom Penh skulle vi nu videre til Koh Ta Kiev, så i første omgang tog vi en bus fra Phnom Penh til Sihanoukville, som også bød på en 6 timers tur. Vi havde held med at finde en busstation hvor vi købte busbilletten direkte, i stedet fra vores hostel, til den billigste pris (selskabet hed Sorya).

Koh Ta Kiev

I Sihanoukville måtte vi tage en overnating, da der ikke sejlede flere både ud til Koh Ta Kiev den dag, så vi fik booket vores billet til dagen efter. Sejlturen derud foregik i en gammel fiskerbåd, med plads til 10 mand. Vi måtte et stykke ud i vandet for at komme ombord, da der ingen mole var. Turen tog lige knap en time.

Ream Nationalpark

Fra Koh Ta Kiev tog vores videre færd endnu en sjov drejning. I stedet for at sejle direkte tilbage til Sihanoukville, endte vi med at tage med vores hotelejers forsyningsbåd til Ream. Her ville vi nemlig gerne se Nationalparken, som var endnu en anbefaling. Vi fik ligeledes anbefalet at bo på Monkey Maya Ream Hostel, som ligger ved kysten ved Ream Nationalpark.

Phnom Penh

Vi havde tænkt at vi ville bruge 3 dage i Nationalparken, da der skulle være gode trekking ture. Kort efter ankomst blive vi dog desværre begge dårlige. Vi sov i en storrums sovesal, og efter en nat med et lang rend til toiletterne, ville vi bare gerne have eget hotelværelse. Vi tjekkede derfor ud før tid og tilbage til byen Sihanoukville. Her havde vi booket et hotel online, men blev alligevel afvist i døren med beskeden om, at de var fuldt bookede. Da busstationen lå lige overfor det hotel vi troede vi skulle bo på, tænkte vi at vi lige så godt kunne tage bussen med det samme tilbage til Phnom Penh (vores videre rejse til Taiwan var med fly herfra), så det endte vi med at gøre. Men nu vi havde set alle seværdighederne, brugte vi de sidste dage på at blive raske samt på at få bloggen ajourført.

Rejsetips, hvad vi vil gøre anderledes samt vores sparetips

Vi vil sige, at alle tidligere rejsetips fra Vietnam også passer godt til Cambodja (og dem kan du finde dem her).

Der er dog også nogle nye, og de kommer her:

• Husk at få vasket tøj inden du tager ud til ørerne. Særligt hvis det er en af de mindre beboet øer, som Koh Ta Kiev. Det blev det største selvmål vi har lavet til dato 🙂 Vi har flere specifikke rejsetips til Koh Ta Kiev, og dem finder du her.
  • Du kan med fordel selv lave mad på ørerne, hvis du har et gasblus med. Ellers kan du få mad fra 5 USD.
  • Skal du køre meget på en dag, så lej en scooter eller endnu billigere lej en cykel. Vær dog opmærksom på, at om end det er muligt, så er det efter sigende ikke lovligt at leje en scooter som turist. Det eneste sted der dog bare så nogenlunde gør alvor heraf, er Siem Reap. Vi troede fejlagtigt, at reglen blev håndhævet helt i Siem Reap, så vi gjorde ikke forsøget. Men vi har efterfølgende mødt flere, som lejede uden problemer.

Fakta

Valuta:

Riel og USD

USD kan bruges over alt i landet og de fleste steder er priserne også prissat i USD

Visum:

Der gives 30 dages turistvisum i lufthavnen ved ankomst. Det koster 30 USD pr pers. og der skal også bruges et pasfoto, så husk dette hjemmefra. Alternativt kan du vist undgå pasfotoet mod betaling.

Rejseperiode:

Bedste rejseperiode er i tørtiden November – April.

Hvis du har spørgsmål til vores Rejsebeskrivelse Cambodja, så smid endelig en besked.