Rejsebeskrivelse Indoneisen

Rejsebeskrivelse Indonesien

Vores start i Indonesien blev en af de lidt sjovere, da vi måtte bestikke medarbejderen, der skulle give os vores visum til at komme ind i landet. Vi havde ved ankomsten ikke købt vores flybillet ud af landet, dels fordi vi ville søge om visa forlængelse, og dels fordi vi endnu ikke vidste hvor vi ville hen bagefter. Men 20 USD under bordet gjorde, at det heldigvis ikke var et problem. 😉 Så lige så hurtigt som vi fik fisket pengene frem, lige så hurtig var han til at stemple vores pas. Korruption er normalt ikke noget vi bifalder, men her er vi glade for undtagelsen. Aldrig har vi oplevet en så hurtig ekspedition, og da slet ikke oplevet efterfølgende at blive trykket i hånden med ”welcome to Indonesia” efterfulgt af et stort smil 😊

Indonesien består af mere end 14.000 øer, og på 56 dage nåede vi at tilbringe tid på de 11 af dem, hvilket siger lidt om landets størrelse. Vi startede på Java i hovedstaden Jakarta og bevægede os øst på over til Bali. Vi brugte alt lige fra tog, busser, både, fly, hestevogne og overfyldte personer biler 😊

Generelt er trafikken i Indonesien en ”pain in the ass”, da alting er forsinket og vejene er rigtigt dårlige. Så alt efter hvor lang tid du har i landet, skal du gøre op med dig selv, hvor meget tid du vil bruge på transport. Til gengæld så er priserne på tranport meget rimelige.

Priserne er dog generelt i den lave ende, dog lige med undtagelse af Bali. Generelt for landet er, at der skal pruttes om priserne.

Lidt specielt for vores første måned i Indonesien var, at vi rejste under Ramadanen. Det betød henimod afslutningen, at langt de fleste Indonesere også rejste, da de skulle hjem og holde fest i deres hjemby. Der var derfor rift om pladserne i både bus, tog og shutlebusser.

Generelt for landet er, at der er mange dårlige veje. De gode veje koster penge at køre på, og langt de fleste chaufører vil hellere spare vejtolden, også selvom at dette betyder meget lange omveje. Det bevirker dog, at det kan blive et lidt hårdt land at rejse i. Dog vil vi sige, at vi virkelig ellers sidder tilbage med et rigtig godt indtryk af Indonesien, og vi kommer helt sikkert tilbage. Og det til trods for, at vi i to måneder hver dag er blevet vækket kl. 4:30 af moskeens meget høje morgensang 😉

Vores tur igennem Indonesien

Vi startede som nævnt i Jakarta og rejste herefter med tog til byen Bogor, hvor du blandt andet kan opleve Queen crater, som du kan læse om her.

Fra Bogor rejste vi til Bandung med en almindelig bus. Vi var de eneste turister, så ingen tvivl om, at vi denne gang havde fanget den ”rigtige” måde at rejse på. Det skulle da også vise sig, at blive en af de ture vi ikke lige glemmer. Ofte når bussen holdte for rødt, hoppede der et par gademusikanter ind og sang sig vej ned igennem bussen, for derefter at hoppe af igen, næste gang bussen standsede. En enkelt gang, blev der også bedt en bøn for os alle. Og lige da vi sad og frydede os allermest over denne unikke oplevelse, så gik A/Cén i stykker. Noget der bare ikke må ske, når man sidder i en propfyldt bus, og solen udenfor skinner fra en skyfri himmel. Der blev ulideligt varmt i bussen, så varmt at selv de muslimske kvinder begyndte at løsne deres tørklæder en smule. Det siger altså en hel del! Efter to meget lange og varme timer, kom der heldigvis en ny bus og samlede os op. Den var dog desværre allerede fyldt, så vi måtte klemme os ret meget sammen og tage hele gulvet i midtergangen i brug.

Kloge af skade tænkte vi derfor, at vi på vores tur fra Bandung til Pangandaran ville betale lidt mere, og så køre med en privat shutlebus. Men de penge kunne vi godt have sparet os, for her måtte vi klemme os tre mand ned på et to personers sæde inklusiv en del baggage. Noget vi også lærte her er, at tid er IKKE penge for en indoneser. Vi skulle bevæge os 200 km, hvilket tog hele 9 timer. Så vi lyver ikke når vi siger, at det er lidt af en oplevelse at komme fra A-B i Indonesien 😉

Fra Pangandaran tog vi til Yogyakarta, og her var vores eneste mulighed igen at rejse med en privat shutlebus. Alt andet var simpelthen udsolgt, men dette skyldes udelukkende Ramadanen. Vi fik dog heldigvis hver vores sæde, så det hjalp en hel del.

Fra Yogyakarta tog vi flyet til Seminyak på Bali, og herfra så hurtigt vi kunne videre til Gili Air med hhv. bus og båd.

Fra Gili Air sejlede vi til Lombok hvorfor vi først lavede et trek på Mt. Rinjani, som du kan læse om her. Og dernæst tog en længere sejlads fra Lombok til Labuan Bajo på øen Flores. Vi tilbragte i alt 4 dage på vandet, og du kan læse om vores knap så anbefalelsesværdige tur her.

rejsebeskrivelse indonesien rejsebeskrivelse indonesien rejsebeskrivelse indonesien rejsebeskrivelse indonesien rejsebeskrivelse indonesien rejsebeskrivelse indonesien