Rejsebeskrivelse Vietnam

 

Samlet rejsebeskrivelse Vietnam på 29 dage

I dette indlæg præsenterer vi vores Rejsebeskrivelse Vietnam. Vi brugte ialt 29 dage, og vi rejste fra syd mod nord. I indlægget deler vi også, hvad vi vores bedste rejsetips, priser, nice to know samt hvad vi ville have gjort anderledes, hvis vi skulle gøre det igen. Indlægget er langt, så hvis du ønsker at springe den tekstunge rejsebeskrivelse Vietnam over, kan du trykke her

Vi rejste i perioden februar til marts og du kan i nedenstående danne dig et hurtigt overblik over, hvor vi brugte vores dage:

  • Ho Chi Minh City 3 dage
  • Nha Trang 8 dage
  • Hoi An 5 dage
  • Hue 1 dag
  • Phong Nha 3 dage
  • Cat Ba 3 dage
  • Sapa 3 dage
  • Hanoi 2 dage

 

Samlet rejsebeskrivelse Vietnam

Vi startede i Ho Chi Minh City (syd), udelukkende på baggrund af temperaturen. Vi havde læst hjemmefra, at dagstemperaturerne for perioden kunne forventes at være på 30 grader i Ho Chi Minh City, hvorimod de kunne forventes at ligge på 20 grader i Hanoi (nord). Dette holdt dog mildest talt ikke stik, for imens vi hyggede os i solen i Ho Chi Minh, sneede det rent faktisk i det nordlige Vietnam! Det vidner lidt om, hvor langt der rent faktisk er fra syd til nord. Men lav din research hjemmefra ift. vejret i perioden du rejser i, det lønner sig.

Vi brugte i alt 3 dage i Ho Chi Minh City, hvilket var rigeligt ift. vores præferencer. I kan læse hvad vi brugte dagene på her.

Fra Ho Chi Minh City rejste vi videre til Nha Trang. Vi rejste med sovebus, hvilket skulle vise sig, at blive hård fødsel. Strækningen lyder ellers ”kun” på 400-450 km. Men på grund af vejenes ringe beskaffenhed, tog turen på den gode side af 10 timer. For at gøre ondt værre, så var de lokale på vej hjem på ferie (vores ophold ramte nemlig sammen Tet, det kinesiske nytår) hvilket skruede priserne i vejret, hvorfor vi måtte betale 25 USD pr. billet (Se sparetips fra Vietnam her). I Nha Trang tilbragte vi hele 8 dage, hvilket hovedsageligt skyldtes, at vi skulle tage dykkercertifikat, du kan læse det hele her. Dette var mere end rigeligt for os, og vi ville uden tvivl bruge langt færre dage i Nha Trang, hvis det ikke havde været for vores certifikat.

Fra Nha Trang gik turen videre til Hoi An. Turen foregik igen med sovebus. Denne tur var en tand bedre end den første, med dog stadig hård. Det er tæt på umuligt at sove i sådan en bus, til trods for navnet. Vi brugte 5 dage i Hoi An, som du kan læse om her og vi nød byens afdæmpethed, kontra de to forhenværende byer. Så for os var de 5 dage meget passende.

Fra Hoi An drog vi videre til byen Hue, og denne gang foregik turen på scooter. Hue ligger nemlig kun cirka 140 km fra Hoi An, så det er en oplagt strækning at prøve kræfter med en anderledes transportform. Vi lejede en scooter, hvor firmaet selv hentede den igen, samtidig med at de tog vores bagage med til Hue. Selve turen var en rigtigt flot tur! Vi var dog uheldige med vejret, hvilket gjorde særligt den sidste halvdel af turen træls, for at sige det på godt jysk. Det småregnede nemlig det meste af turen, hvorfor vi langsomt blev nedkølet, og da vi først nåede Hue, hundefrøs vi. Det var meningen, at vi ville køre en lidt længere vej, end vi endte med at gøre, da vi kunne have kørt langs vandet, på den sidste strækning af ruten. Men pga. kulden, opgav vi simpelthen. I Hue tog vi en rask beslutning og allerede efter en dag, bestemte vi os for at tage videre. Vi kunne se, at tiden var ved at rende fra os, og med alt det vi gerne ville nå inden vores visum udløb, var det med at komme videre. Men hvis du er til fest og farver i aftentimerne, så brug lidt mere tid i Hue, end os.

Rejsebeskrivelse Vietnam, på kort

Rejsebeskrivelse Vietnam, på kort

Fra Hue tog vi videre til Phong Nha, som har en afstand på cirka 200 km. Denne tur blev fortaget i en almindelige bus, som dog endte den med at tage 5 timer. Dette skyldtes primært, at den almindelige bus var slået sammen med en tour bus (Vietnameserne skal roses for at slå to fluer med et smæk, når muligheden byder sig, de glemmer så bare ind i mellem at det rent faktisk er til gene for andre :-P). Så vi fik et ufrivilligt stop, ved en Katolsk kirke, som dem fra tourbussen skulle se. Vi kunne nemt have været foruden, men gratis attraktioner er et særsyn i Vietnam, så vi tog det da med et smil. I Phong Nha tilbragte vi 3 dage, primært for at se deres Cave´s og for at køre rundt i deres flotte nationalpark. Du kan læse om det her.Antallet af dage var igen meget passende for vores vedkommende, men hvis man ønsker at besøge samtlige Cave´s, så sæt en dag mere af.

Fra Phong Nha tog vi til Hanoi. Vi ville oprindeligt at have bestilt en direkte tur til Cat Ba, men der gik lidt galt i vores kommunikation under bookningen, plus vi ikke helt fik tænk os om. Så vi tog natbussen til Hanoi, for en time senere at hoppe på en ny bus videre til Cat Ba.  Det skulle vi have gjort alligevel, da man ikke kan køre direkte fra Phong Nha til Cat Ba, som vi gerne ville. Den eneste forskel vi derfor opnåede var, at det kostede os 200.000 dong ekstra, end hvis vi have fået booket turen korrekt fra Phong Nha. Det kan dog være svært at gennemskue, hvornår prisen er god, og hvornår man rent faktisk bliver snydt (se sparetips fra Vietnam her). Turen fra Phong Nha tog cirka 9 timer, og blev med natbus, da vi var ved at være under tidspres. Bussen fra Hanoi til Cat Ba tog 4 timer og foregik i almindelig bus.

I Cat Ba tilbragte vi 3 dage, hvilket vi syntes var alt for lidt, læs om øen her. Halong Bay er et helt kapitlet for sig (se vores tur til Halong Bay her). Men ud over Halong Bay, byder Cat Ba også på en national park, som overraskede os rigtigt positiv. Det var her muligt at lave et trek på 18 km, som vi desværre ikke kunne nå. Vi kunne sagtens have brugt 5 dage på Cat Ba.

På vej til Cat Ba bookede vi allerede vores tur videre til Sapa. Denne tur foregik hhv. 4 timer i almindelig til Hanoi og 6 timer fra Hanoi med natbus til Sapa.  Det var muligt at booke en direkte tur fra Cat Ba, som vi fandt ud var også var noget billigere, dog ville denne tur tage 13 timer i natbus.

Vi ankom til Sapa kl. 4 om morgenen. Vi fik derfor lov til at sove et par timer mere i bussen ved vores ankomst, hvilket var tiltrængt, til trods for at vejen til Sapa var nyanlagt,  og at dette var vores bedste oplevelse med natbus i Vietnam. Vi tilbragte 3 dage i Sapa, hvilket egentligt var passende, men som vi i bagklogskabets lys, ville have brugt anderledes end vi gjorde, i kan læse om dagene her. Fuld af entusiasme ift. at skulle udforske bjergområdet med de flotte risterrasser, begik vi nemlig den fejl, at at vi lagde alt for hårdt ud. Så på vores anden dag, var vi så kvæstede, at det kun blev til et par småture. Fra Sapa tog vi tilbage til Hanoi, og denne gang i sovebus versionen med de liggende sæder, men med afgang tidligt om morgenen. Vi orkede nemlig ikke, at miste endnu en nattesøvn. Men hvis du på mirakuløs vis formår, rent faktisk at få sovet i en sovebus, eller har begrænset af tid, er dette en genial måde at rejse på.

Vi tilbragte vores sidste to dage i Hanoi, inden vores rejse gik videre til Cambodia. Pga. træthed bød vores sidste dage på sightseeing i en light udgave, hvor vi gik nogle lange ture rundt i byen. Byen har dog masser af museer og flot arkitektur at byde på, så hvis vi havde startet vores rejse i Hanoi, havde vi helt sikkert brugt en dag mere, end hvad tilfældet var. du kan se vore light udgave her.

Vores bedste rejsetips og hvad vi ville gøre anderledes

I denne sidste del af indlægget Rejsebeskrivelse Vietnam, vil vi komme med vores bedste rejse- og sparetips, samt et par refleksioner ift. hvad vi ville gøre anderledes, hvis vi skulle gøre det igen.

  • Brug sovebussen om dagen og ikke om natten. Sovebussen er rigtig fin, da man ligger komfortabelt. Det er dog ikke rigtig muligt at sove grundet dårlige veje og larm. Den hardcore backbacker vil nok sige, at man spare en hotel overnatning ved at vælge at køre om natten. Vi har dog vendt den om og sagt, hvor lang tid skal vi bruge på, at komme os eftersådan en tur? Og det passer med en ekstra overnatning. Så resultatet bliver det samme, der er ingen tid eller penge sparet. Dog hvis man er kommet under tidspres og har nogle ting man vil se, kan man udnytte tiden ved, at køre om natten.

 

  • Køre Vietnam rundt på motorcykel. Friheden ved at køre selv, er virkelig en god oplevelse. Hvis vi vidste vi var blevet så vilde med det, havde vi købt en motorcykel i Ho Chi Minh og kørt landet rundt på denne. Rejsetiden på motorcykel kontra bus er ikke så stor, da vejnettet er så dårligt, som det er. Derudover er det langt lettere at komme rundt i byen på motorcykel.

 

  • Spist noget mere havregryn. Hvis du ligesom os, er vant til en fiberrig kost, så får din mave nok lidt af et chok. Havregryn er en stor fibre bombe, som er virkelig vigtigt for at holde maven i balance, og vi ville ønske at vi havde spist dette fra starten af turen, da vi nok havde været et par mavepiner foruden. Tag det med hjemmefra, eller find det i et af de helt store supermarkeder.

 

  • Stol ikke udelukkende på hotel og hostels ratings. Læs også kommentarerne fra tidligere gæster. Står der noget om mug (mould) så hold dig væk. Det kan blive for billigt.

 

  • Planlæg dine ture selv. Det er både billigere og bedre, hvis du ønsker at undgå de værste turistfælder.

 

Hvad koster transporten?

For at I bedre kan danne jer et overblik over, hvad tingene koster har vi skrevet lidt forskellige priser ned. Det er svært at vide hvornår man bliver snydt og hvornår man gør en god handel. Så nedenstående er tænkt som et udgangspunkt, at prissammenligne ud fra.

  • Busbillet fra Ho Chi Minh City – Nha Trang                           25 usd pr pers. (Pris under Tet)
  • Busbillet Nha Trang – Hoi An                                                    25,5 usd pr pers. (Pris under Tet)
  • Scooter leje, samt afhentning af den igen Hoi An – Hue      17,5 usd sammenlagt.
  • Busbillet Hue – Phong Nha                                                         8,75 usd pr pers.
  • Busbillet Hue – Hanoi                                                                  15,5 usd pr pers.
  • Busbillet Hanoi – Cat Ba                                                              11 usd pr pers.
  • Busbillet Cat Ba – Sapa                                                                22 usd pr pers.
  • Busbillet Sapa – Hanoi                                                                11 usd pr pers.
  • Scooterleje pr dag                                                                         4-6,5 usd pr dag.

 

Nice to know, en guide til at begå sig i den vietnamesisk trafik

For at runde vores rejsebeskrivelse Vietnam af, har vi har lavet en lille guideline for kørslen i Vietnam (til dig der vil på scooter tur

  • Orientere du dig, så har du vigepligten.
  • Enkelt dyt betyder ”se mig” eller her er jeg.
  • Langt vedvarende dyt, betyder jeg har ikke tænkt mig at stoppe.
  • Vejkryds er forbeholdt busser og andre st0re køretøjer til, at lave 3 punktsvendinger.
  • Vejskilte er kun anvisninger og tilsyneladende ikke påbud
  • Som udgangspunkt kører man i højre side af vejen, dog er den hurtigste vej også meget brugt. Så hold øje med modkørende i din egen kørselsretning, såvel som i den modsatte side. Også hvis du kommer gående på fortovet 🙂
  • Katastrofeblinket bliver brugt til, hvis man har rigtigt travlt og skal frem omgående.
  • Du må laste din scooter med alt hvad du kan have på den ( de kan have de mest utrolige ting på deres scooter )
  • Du må altid lave et højresving, uanset hvad lysreguleringerne siger.
  • Den bedste af alle, der er ingen sure miner i trafikken.

 

Hvis du har spørgsmål til vores Rejsebeskrivelse Vietnam, så smid endelig en besked.

Rejsebeskrivelse Vietnam

 

Skriv et svar